اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر تاب آوری و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه
الموضوعات :
قاسم عبداللهی بقرآبادی
1
,
سیده منصوره حسینی
2
1 - گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش ذهن آگاهی کودک محور, تاب آوری, دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه , سرزندگی تحصیلی.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر تاب آوری و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر شیراز در سال 1403-1402 بودند. 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هرکدام 15 نفر) گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده شده شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش و پرسشنامه تاب آوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ بودند. گروه آزمایش در10 جلسه 50 دقیقهای هفتهای دوبار جلسات آموزش مهارتهای ذهن آگاهی کودک محور (بوردیک،2014؛ ترجمه منشئی، حسینی اصلی آزاد و طیبی، 1396) را دریافت کردند و گروه گواه در لیست انتظار برای دریافت آموزش قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی کودک محور باعث افزایش تابآوری و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه شده است. بنابراین آموزش ذهن آگاهی کودک محور را میتوان در مدارس برای دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه مورد استفاده قرار داد.