بررسی تطبیقی عقلگرایی در اندیشه معتزله و نو معتزله
الموضوعات : کلام اسلامیزینب شفوی 1 , عزیز جوان پور هروی 2 , توکل کوهی بیگلو 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
الکلمات المفتاحية: معتزله, نو معتزله, عقل, فرقه, تطبیق. ,
ملخص المقالة :
معتزله گروهی از متکلّمان اسلامی هستند که به اصالت عقل اعتقاد کامل داشته عقل نظری را بر آموزههای وحیانی حاکم میدانند. این اصل، تأثیراتی در کلیت نظام فکری و عقاید دینی آنان به همراه داشته و برداشتی ویژه از توحید و عدل الهی به دست داده است. جریان نو معتزله، یکی از جریانهای مهم کلامی در جهان اسلام است. این جریان، خاستگاه خود را در آرای معتزلیان قدیم میجوید و به دنبال تجدید بنای معرفتی اسلام است. این گروه عقل را قدسی دانسته و معتقدند عقل محدودیتی دارد و انسان برای درک حقایق عالم به وحی هم نیازمند است. این دو مکتب فکری دارای اشتراکات و افتراقات فکری متعدّدی هستند که این موضوع ضرورت تطبیق مفهوم عقلگرایی را توجیه می¬نماید؛ بنابراین این پژوهش در تلاش است با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به تطبیق رویکردهای فکری معتزله و نو معتزله پرداخته و تشابه و افتراقات فکری آنها را نمایان سازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد معتزله و نو معتزله عموماً در فلسفهگرایی، اصول پنجگانه، توحید و عدل و وعد و وعید و منزله بین المنزلتین و امربهمعروف و نهی از منکر، حادث بودن قرآن، حسن و قبح مشابهتهایی دارند ولی در مفاهیمی مانند نوع عقلگرایی، سازوکار عقلگرایی و برخی مبانی عقلی دارای تمایزاتی هستند.