پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها
الموضوعات :
کامران مالکپور لپری
1
,
زهرا تقدیری
2
1 - دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری خُرد, میکرولرنینگ, ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد,
ملخص المقالة :
پیادهسازی رویکرد نوین یادگیری خُرد در سازمانها ضرورت ویژهای دارد چرا که این رویکرد با ارائه آموزشهای کوچک، هدفمند و بهموقع، توانایی کارکنان را به سرعت ارتقا میبخشد و به سازمانها کمک میکند تا با تغییرات سریع محیطی و تکنولوژیکی سازگار شوند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی توسعهای و از لحاظ شیوه گردآوری یافتهها، تحقیقی کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل اساتید حوزه علوم تربیتی و مدیریت منابع انسانی و کارشناسان و مدیران یادگیری و آموزش سازمانی بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند معیار تعداد 35 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند و با استفاده از راهبرد کدگذاری سه مرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش تعداد 308 مضمون پایه، 49 مضمون سازماندهنده 6 مضمون فراگیر شناسایی و طبقهبندی شدند. بدینترتیب تحلیل نیازها، طراحی و توسعه محتوا، استفاده از فناوری، مدیریت و پشتیبانی، ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد و سازگاری و انعطافپذیری از عوامل پیاده سازی یادگیری خُرد در سازمانها بود. با توجه به این نتایج پیشنهاد میگردد که کارشناسان و مدیرانی که در بخش آموزش سازمانها و صنایع فعالیت دارند به عوامل شناسایی شده در این پژوهش توجه نمایند.