بررسی نقش واسطه¬گری شناخت اجتماعی در بین ذهن آگاهی و اشتیاق تحصیلی
الموضوعات :
معراج درخشان
1
,
محسن علیزاده
2
1 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: شناخت اجتماعی, ذهن¬آگاهی, اشتیاق تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای فردی شناخت اجتماعی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش¬آموزان مدارس شاهد و ایثارگر شهر شیراز در سال تحصیلی 03-1402 تشکیل ¬دادند که از این میان تعداد 278 نفر (124 دختر و 154 پسر) به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از مقیاس شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران، ذهن¬آگاهی براون و ریان و اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران استفاده شد. برای بررسی روایی مقیاس¬ها از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از مطلوب بودن روایی و پایایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد، ذهن¬آگاهی تاثیر معنادار بر شناخت اجتماعی دارد. شناخت اجتماعی نیز دارای تاثیر معنادار بر اشتیاق تحصیلی بود. شناخت اجتماعی همچنین توانست نقش واسطه¬گری در بین ذهن¬آگاهی و اشتیاق تحصیلی داشته باشد. نتیجه¬گیری: به طور کلی می¬توان نتیجه گرفت که ذهن-آگاهی و اشتیاق تحصیلی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی می¬باشند. شناخت اجتماعی همچنین توانست نقش واسطه¬گری در بین ذهن¬آگاهی و اشتیاق تحصیلی داشته باشد. نتیجه¬گیری: به طور کلی می¬توان نتیجه گرفت که ذهن-آگاهی و اشتیاق تحصیلی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی می¬باشند. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. ذهن¬آگاهی اشتیاق