بررسی تأثیر دانشضمنی و دانشصریح بر عملکرد مالی با نقش میانجی بازارمداری و نوآوری درشرکتهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد
الموضوعات : Knowledge Management
سیده ملیحه حسینی
1
,
سید مرتضی غیور باغبانی
2
1 - دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
2 - استادیار دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
الکلمات المفتاحية: دانشضمنی, دانشصریح, بازارمداری, نوآوری, عملکرد مالی,
ملخص المقالة :
با توجه به روند سریع و پیشبینیناپذیر تغییرات فناوری، شرکتها با رقابت شدیدی مواجه هستند و برای تبدیل ایدههای نوآورانه به محصولات قابل عرضه در بازار اقدامات ویژهای را انجام میدهند. از اینرو دانش و عملکرد¬ مالی از اهمیت بسزایی برخوردارند که در ترکیب با بازارمداری می¬توانند به عملکرد برتر دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دانشضمنی و دانشصریح بر عملکرد¬ مالی با نقش میانجی بازارمداری و نوآوری در شرکتهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفیهمبستگی است. جامعه آماری شامل 160 شرکت فناور میباشند که بر اساس جدول مورگان تعداد 113 شرکت به عنوان نمونه بصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد میباشد که روایی آن در بعد صوری و محتوایی با نظر متخصصان و در بعد کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأییدگردید. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد. نتایج پژوهش بیانگر این است که دانشضمنی و دانشصریح به طور مستقیم بر بازارمداری تأثیرگذارند و بازارمداری نیز بر نوآوری تأثیرگذار است و همینطور بازارمداری بر عملکرد ¬مالی تأثیرگذار است و نوآوری نیز بر عملکرد مالی تأثیرگذار است و از طرفی دانشضمنی و صریح از طریق متغیر میانجی بازارمداری بر عملکرد ¬¬مالی تأثیرگذار است و در نهایت بازارمداری هم از طریق متغیر میانجی نوآوری توانست عملکرد ¬مالی را تحت تأثیر قرار دهد.
1- محمددوست،کاظم؛ سعیدنیا، حمیدرضا و راهچمنی، احمد (1400). ارائه الگوی بازارگرایی برای شرکتهای دانشبنیان ایران. بررسیهای بازرگانی، 20 (112)، 62-45.
2- فرتاش، کیارش؛ خیاطیان، محمدصادق؛ مرادیان، صارمی و محسنی کیاسری(2020). ارائه چارچوب ارزیابی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیتمدرس با استفاده از روش اقدام پژوهی. مدیریت توسعه فناوری، 8(3)، 151-184.
3- بیکانی، امید (1401). ارزیابی عملکرد شرکتها با نسبتهای مالی. تهران: دیباگران. چاپ اول.
4- شفیعی، شهرام؛ زارعیان، حسین و براخاص قرمیش، حسین (1396). تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی از طریق نوآوری و موفقیت برند (مطالعۀ موردی: باشگاههای خصوصی ورزشی شهر رشت). مطالعات مدیریت ورزشی، (41)، 146-127.
5- ایمنی، محسن و مشعشعی، سید محمد (1401). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد در سازمانهای بخش عمومی: نگرشی جدید مبتنی بر رویکرد مشارکتی. حسابداری دولتی، 9(1)، 313-340.
6- حسینی، مهری؛ موسیخانی و سخدری،کمال (1401). علمسنجی مطالعات تاثیر نوآوری مدل کسبوکار بر عملکرد مالی. دانش سرمایهگذاری، 11 (41)، 49-73.
7- کاظمی ایمنآبادی؛ طالقانی، دلافروز (1402). بررسی رابطه بازارگرایی در راستای خلق و توسعه محصولات جدید بر عملکرد مالی شرکت (با تمرکز بر شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)). دانش سرمایهگذاری،12(48)، 697-720.
8- جعفرنژاد، احمد؛ شریفیان، امیر و آقاسی¬لو، پیمان (1400). نوآوری باز 2 در بستر دیجیتال. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ اول.
9- فلاح، محمد؛ سلامت بخش ورجوی، علیرضا و پهلوانی، علی (1400). تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد مالی شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی. دانش سرمایهگذاری، 10(39) ، 609-622.
10- طیاران، شهرزاد؛ طوطیان، صدیقه و محمدی، آوا (1399). تاثیر ابعاد نوآوری سبز و فرهنگ نوآوری بر عملکرد مالی سازمان با توجه به نقش عملکرد زیست محیطی. اندیشه آماد،73(19) ، 103-120.
11- غیور باغبانی، سید مرتضی؛ یگانه مفرد، منیره و حامد همراهیان، فائزه (1401). بررسی تاثیر مولفههای سرمایه اجتماعی بر قابلیت نوآوری از طریق تبادل دانشضمنی. زیستبوم نوآوری، 2(3)، 62-43.
12- طالبی، داود؛ اسماعیلی، محمد جواد، معززی خواه طهران، آزاده (1401). بررسی تأثیر قابلیتهای مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجی نوآوری باز (مورد مطالعه: پارک علم و فناوری پردیس). چشمانداز مدیریت صنعتی، 12(46)، 277-253.
13- آزادی، مهرداد؛ حیدری، عباس و میرابی، وحیدرضا (1402). ارائه مدل تاثیرگذاری بازارگرایی بر بهرهوری صنعت فرش دستبافت کشور. مدیریت بهرهوری، 17(1)، 279-299.
14- سیف الهی، ناصر (1398). بررسی تأثیر بازارگرایی و ثبات مدیریتی برعملکرد مالی شرکتها. اقتصاد مالی، 13(48)، 277-261.
15- احمدی، علی اکبر و مرادی، فائزه (1402). بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد مالی از طریق نوآوری خدمات (مورد مطالعه: شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی). رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 7(24)، 1594-1581.
16- قادری، اسماعیل؛ بابایی، یاور؛ اکبری اربطان،گلثوم؛ فردوسی، سجاد (1400). تبیین تاثیر خودکارامدی کارآفرینی و قابلیت نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای گردشگری (مورد مطالعه: شهر تبریز). برنامهریزی و توسعه گردشگری، 35(9)، 134-115.
17- سیف اللهی، ناصر و حمیدزاده اربابی، علیرضا (1400). تحلیل اثر مدیریت دانش و جهتگیری بازار بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری باز (نمونه پژوهش: بانک تجارت). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 4(12)، 122-89 .
18- طلاییفرد، نسرین؛ سنجریفرد، فرهاد و صالحی، نادر (1398). تأثیر مدیریت دانش مشتری، بر عملکرد کسبوکار با نقش میانجی قابلیت نوآوری در صنعت بیمه: مطالعه موردی در شرکت بیمه البرز. مدیریت فردا، 149(58).
19- اصغریصارم، علی؛ عزیزی، مرتضی و اجلی، مهدی (1401). بررسی تأثیر استراتژی مشتریمداری بر عملکرد مالی با نقش میانجی قابلیت مدیریت منابع انسانی و نوآوری. مطالعات مدیریت راهبردی، 13(50).
20- Fernández-Portillo, A., Almodóvar-González, M., Sánchez-Escobedo, M. C., & Coca-Pérez, J. L. (2022). The role of innovation in the relationship between digitalisation and economic and financial performance. A company-level research. European Research on Management and Business Economics, 28(3), 100190.
21- Buli, B.M. (2017). Entrepreneurial orientation, market orientation and performance of SMEs in the manufacturing industry: evidence from Ethiopian enterprises. Management Research Review, 40(3), 292-309.
22- Mahmood, T., & Mubarik, M. S. (2020). Balancing innovation and exploitation in the fourth industrial revolution: Role of intellectual capital and technology absorptive capacity.Technological Forecasting and Social Change, 160, 120248.
23- Zaim, H., Muhammed, S., & Tarim, M. (2019). Relationship between knowledge management processes and performance: critical role of knowledge utilization in organizations. Knowledge Management Research & Practice, 17(1), 24-38.
24- Salehi, M., Fahimi, M. A., Zimon, G., & Homayoun, S. (2021). The effect of knowledge management on intellectual capital, social capital, and firm innovation. Journal of Facilities Management.
25- Chaithanapat, P., Punnakitikashem, P., Oo, N. C. K. K., & Rakthin, S. (2022). Relationships among knowledge-oriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of Innovation & Knowledge, 7(1), 100162.
26- Okafor, A., Adeleye, B. N., & Adusei, M. (2021). Corporate social responsibility and financial performance: Evidence from US tech firms. Journal of Cleaner Production, 292, 126078.
27- Yildiz, T., & Aykanat, Z. (2021). The mediating role of organizational innovation on the impact of strategic agility on firm performance. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development.
28- Tjahjadi, B., Soewarno, N., Nadyaningrum, V., & Aminy, A. (2022). Human capital readiness and global market orientation in Indonesian Micro-, Small-and-Medium-sized Enterprises business performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(1), 79-99.
29- Le, P. B., Lei, H., Le, T. T., Gong, J., & Ha, A. T. (2020). Developing a collaborative culture for radical and incremental innovation: the mediating roles of tacit and explicit knowledge sharing. Chinese Management Studies, 14(4), 957-975.
30- Alhakimi, W., & Mahmoud, M. (2020). The impact of market orientation on innovativeness: evidence from Yemeni SMEs. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 1(1), 47-59.
31- D'souza, C., Nanere, M., Marimuthu, M., Arwani, M., & Nguyen, N. (2022). Market orientation, performance and the mediating role of innovation in Indonesian SMEs. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34(10), 2314-2330.
32- Mammassis, C. S., & Kostopoulos, K. C. (2019). CEO goal orientations, environmental dynamism and organizational ambidexterity: An investigation in SMEs. European Management Journal, 37(5), 577-588.
33- Lai, Y., Saridakis, G., & Johnstone, S. (2017). Human resource practices, employee attitudes and small firm performance. International Small Business Journal, 35(4), 470-494.
34- Zaim, H., Muhammed, S., & Tarim, M. (2019). Relationship between knowledge management processes and performance: critical role of knowledge utilization in organizations. Knowledge Management Research & Practice, 17(1), 24-38.
35- Lei, H., Gui, L., & Le, P. (2021). Linking transformational leadership and frugal innovation: the mediating role of tacit and explicit knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 25(7), 1832-1852
36- L´opez-Cabarcos, M., Srinivasan, S., & V´azquez-Rodríguez, P. (2020). The role of product innovation and customer centricity in transforming tacit and explicit knowledge into profitability. Journal of Knowledge Management, 24(5), 1037-1057.
37- Islam, M., & Chadee, D. (2021).Stuck at the bottom: role of tacit and explicit knowledge on innovation of developing-country suppliers in global value chains. International Business Review, p. 101898 (Article in Press)
38- De Toni, D., Reche, R., & Milan, G. (2021). Effects of market orientation, innovation strategies and value-based pricing on market performance. International Journal of Productivity and Performance Management, Ahead of Print(Ahead of Print), p. Article in Press.
39- Dash, A. (2022). Mediating effect of firm’s customer centricity and market orientation on the relationship between the knowledge management and business performance. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, (ahead-of-print).
40- Habel, J., Kassemeier, R., Alavi, S., Haaf, P., Schmitz, C., & Wieseke, J. (2020). When do customers perceive customer centricity? The role of a firm’s and salespeople’s customer orientation. Journal of Personal Selling and Sales Management, 40 (1), 25-42.
41- Ibrahim, M., & Vo, X. V. (2021). Exploring the relationships among innovation, financial sector development and environmental pollution in selected industrialized countries. Journal of Environmental Management, 284, 112057.
42- Wikhamn, W. (2019). Innovation, sustainable HRM and customer satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 76, 102-110.
43- Huang, Z. X., Savita, K. S., & Zhong-jie, J. (2022). The Business Intelligence impact on the financial performance of start-ups. Information Processing & Management, 59(1), 102761.