ارایه الگوی افزایش مشارکت بخش غیر دولتی در توسعه آموزش عالی با تاکید بر رشته تقاضامحور
الموضوعات :
سعید رهبری
1
,
بهارک شیرزاد کبریا
2
,
یلدا دلگشایی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی- واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی تهران- ایران
الکلمات المفتاحية: مشارکت, توسعه, آموزش عالی, بخش غیردولتی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف: این پژوهش با هدف ارائه الگوی مشارکت بخش غیردولتی در توسعه آموزش عالی با تاکید بر رشته¬های تقاضامحور انجام شده است. ضرورت: تجربه مشارکت بخش¬های غیردولتی در آموزش عالی نتایج قابل توجه برای کشورها و متقاضیان داشته و لذا تمایل بخش خصوصی برای سرمایه¬گذاری رشد قابل قبولی داشته است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی، آمیخته اکتشافی، داده بنیاد و پیمایشی مقطعی بود. جامعه کیفی 23 نفر خبره آموزش عالی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی 234 نفر تعیین شد. ابزار بخش کیفی مصاحبه نیمه¬ساختاریافته و کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار داده¬های کیفی با سه روش کثرتگرایی و روایی داده¬های کمی با روایی صوری و محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ بدست آمده است. تحلیل داده¬ها با استفاده از روش کدگذاری نظری و تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. یافته¬ها: الگوی پژوهش با 6 بعد، 20 مولفه و 78 شاخص بدست آمد: بعد گسترش کیفی آموزش با 4 مولفه و 17 شاخص، بعد مالی- اقتصادی با 3 مولفه و 14 شاخص، بعد گسترش و تنوع خدمات با 3 مولفه و 9 شاخص، بعد بازار و ارتباطات با 3 مولفه و 11 شاخص، بعد تغییر و نگاه حمایتی با 2 مولفه و 7 شاخص، بعد زیرساختی با 5 مولفه و 20 شاخص. نتیجه¬گیری: بازاری¬شدن آموزش عالی می¬تواند منجر به بهینه¬شدن رفتار تخصیص منابع ذینفعان مختلف شود. اگر دانشگاهها بتوانند برنامه¬های خود را مطابق استانداردهای جهانی به متقاضیان ارائه کنند، معضل بیکاری و تامین نیازهای واقعی جامعه و صنعت به سهولت حل خواهد شد.