شناسایی ابعاد و مولفههای احیای برند در صنعت نساجی
الموضوعات :ابراهیم ملازاده شیرهپزی 1 , حسین عماری 2 , سیامک موسوی 3 , حسین قره بیگلو 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران.
2 - استادیار، دانشکده مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ايران.
3 - استادیار، دانشکده مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ايران.
4 - استادیار، دانشکده مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ايران
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی: احیای برند, افول برند, بازسازی برند, جایگاهیابی برند, صنعت نساجی.,
ملخص المقالة :
چكيده هدف: برند مجموعه گرههای ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیتهایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانهها با برند از مزایای یک برند است که منجر به خرید میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای احیای برند در صنعت نساجی میباشد. روش: روش این پژوهش آمیخته متوالی در قالب پارادایم پرگماتیسم است که در ابتدا با روش کیفی و استراتژی داده بنیاد آغاز و با تحلیل دادهها به روش کدگذاری نمونهای 17 نفره به روش گلوله برفی از جامعه آماری که شامل مدیران شرکتهای فعال در صنعت نساجی بود انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفت. و در بخش کمی نیز از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: در بخش کیفی بعد از کدگذاری داده¬های حاصل از مصاحبه و بررسی منابع کتابخانهای، 166 مفهوم، 114 مولفه در قالب 16 بعد دستهبندی شدند و در بخش کمی مدل مستخرج در بخش کیفی مورد آزمون قرار گرفت که نشان داد مفاهیم و مولفههای حاصل از کدگذاری، سازگاری کامل با ابعاد دارند. نتیجهگیری: در این پژوهش، برای اولین بار سازه احیایبرند در صنعت نساجی طراحی و مورد آزمون قرار گرفت که با مطالعات قبلی که برای شناخت پیشنیازها و ابعاد برند طراحی شدهاند، کاملا تفاوت دارد. و در نهایت یک الگوی چهارده عاملی در قالب 114 مولفه برای احیای برند صنایع نساجی ارائه شد که میتواند بعنوان چهارچوبی اثربخش در رشد و توسعه برندهای صنعت نساجی باشد.