ارزیابی تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای افغانستان با دانشگاههای ایران
الموضوعات : Interdisciplinary Literary Studies
عبدالوراح محمدی
1
,
احمد رضی
2
,
محمدعلی خزانه دارلو
3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، ایران
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، ایران
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، ایران
الکلمات المفتاحية: نقد تطبیقی, برنامهریزی درسی, آموزش زبان فارسی, هیلدا تابا و ادبیات فارسی.,
ملخص المقالة :
برنامه درسی، یکی از ارکان آموزش موفق در سطوح مختلف تحصیلی است. بهرهگیری از تجربههای نظام آموزشی کشورهای گوناگون میتواند به ارتقای کیفی برنامه درسی بینجامد. در این پژوهش با استفاده از عناصر هفتگانه «هیلدا تابا» درباره برنامهریزی درسی، برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای افغانستان با برنامه درسی دانشگاههای ایران مقایسه و نقاط ضعف و قوت آن نشان داده میشود و پیشنهادهایی برای بهبود برنامه درسی دانشگاههای افغانستان ارائه میشود. این تحقیق که با رویکرد تطبیقی اجرا شده است، نشان میدهد که با وجود بهروزرسانی در سال 1401 شمسی، این برنامه آنچنان که شایسته است، نیازهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را برآورده نمیکند و دارای ضعفهایی است؛ ازجمله نپرداختن به نیازسنجی واقعبینانه، ضعف در هدفگذاری، پیشبینی نشدن شیوه ارزیابی برنامه و بازنگری سرفصلها، کمتوجهی به مهارتهای کاربردی دانشجویان، کمتوجهی به متنهای نظم و نثر ادبی، کمبود تعداد واحدهای انتخابی، نبودِ واحدهای درسی کارگاهی، کمتوجهی به ادبیات معاصر، کمتوجهی به آفرینش ادبی، کمتوجهی به نیازهای بازار کار این رشته، ضعف منابع معرفیشده برای درسها، کمتوجهی به شیوههای پیشرفته تدریس و کمتوجهی به درسهای میانرشتهای.