آدابنامهنویسی در عصر قاجار
الموضوعات : Research in Iranian classical literature
محمدرضا حاجی آقا بابایی
1
,
فائزه سعادتی مسرور
2
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
الکلمات المفتاحية: گونهشناسی ادبی, ادبیات تعلیمی, آدابنامهنویسی و نثر, عصر قاجار.,
ملخص المقالة :
آدابنامه یکی از زیرگونههای ادبیات تعلیمی است که به آموزش مهارتهای لازم برای حضور فرد در عرصۀ اجتماع میپردازد. از میانۀ عصر قاجار، شاهد رونق گرفتن انواع آدابنامهها هستیم. در این پژوهش، ویژگیهای ساختاری و محتوایی چهل آدابنامه به شیوۀ توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل شده است. زبان و نثر آدابنامههای عصر قاجار در آغاز بیشتر نثری بینابین است و گاهی آثار تکلّف در آنها دیده میشود. با گسترش متون ترجمهشده و همچنین رونق روزنامهنگاری، نثر آدابنامهها نیز به سمتوسوی سادگی حرکت کرد و مخاطبان بهآسانی میتوانستند از این دسته از متون بهرهمند شوند. از میانۀ عصر قاجار به بعد، بهویژه پس از انقلاب مشروطه، شاهد تغییر مخاطبان این آثار هستیم و به آموزش زنان و کودکان، توجه ویژهای میشود و تعداد آدابنامههایی که برای نوجوانان و زنان نوشته شده است، فزونی میگیرد. پس از انقلاب مشروطه، شاهد دگرگونی در ساختار برخی از آدابنامهها میشویم که برخاسته از تغییر نگرشی است که در سطح جامعه پدید آمده است. از نظر محتوایی نیز آدابنامههای عصر قاجار از تحولات اجتماعی آن روزگار اثر پذیرفتهاند و بیشتر در پی آموزش و آمادهسازی افراد برای حضور مؤثر در جامعه برمیآیند. آدابنامههایی که به آموزش مسائل اخلاقی اختصاص دارد نیز بیشتر به آموزش سبک زندگی و آداب معاشرت پرداختهاند و این امر بیانگر دور شدن جامعۀ ایرانی از دیدگاههای سنتی و حرکت به سمتوسوی دورانی تازه است.