سنخبندی ارزش های کارآفرینانه (مورد مطالعه: زنان کارآفرین اجتماعی شهر تهران)
الموضوعات : جنرال لواء
منا امامی
1
,
طلیعه خادمیان
2
,
اباذر اشتری مهرجردی
3
,
مصطفی کرباسیون
4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه توسعه روستایی دانشگاه شهرکرد،. شهرکرد، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی اجتماعی, ارزش های زنان کار آفرین اجتماعی, توجه به دیگران, قدرت طلبی, محافظه کاری,
ملخص المقالة :
«کارآفرینی اجتماعی» مفهومی بین رشته ای است که در رشتههای مدیریت، اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی مطرح شده و میتواند راهکار مناسبی برای حل مسائل اجتماعی و رانهای برای تغییرات اجتماعی و توسعه اقتصادی باشد. طی یکی دو دهه گذشته اقدامات کارآفرینانه و انواع آن در کشور گسترش یافته و در این میان شناخت و دسته بندی ارزش های کارآفرینانه بسیار حایز اهمیت است.
این مقاله با هدف تحلیل و سنخبندی جامعه شناختی مولفههای نظام ارزشی مشوق کارآفرینی اجتماعی زنان شهر تهران انجام شد. با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی تلاش گردید ضمن شناخت و فهم فرایند شکل گیری نظام ارزشی زنان کارآفرین اجتماعی، به دسته بندی این ارزش ها بپردازیم. برای گردآوری و تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. و از طریق نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختیافته با 17 زنِ کارآفرین اجتماعی که بهعنوان «موسس» سازمان شناخته میشدند، داده ها، گردآوری، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شده و سپس در نتیجه فرایند تبدیل مفاهیم به مقوله های انجام شده، از تعداد 108 مقوله به بیست و سه مفهوم، و نهایتا پنج مقوله فرعی و در پایان به سه مقوله اصلی تقلیل یافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ مهمترین ارزش های زنان کارآفرین اجتماعی، توجه به دیگران و ارتقا سطح زندگی آنها (ارزشهای جمعگرایانه)، قدرتطلبی و محافظه کاری (ارزشهای فردگرایانه) می باشد