نیازسنجی آموزشی پزشکان مراکز درمانی مرتبط با فرآیند انتقال خون
الموضوعات : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیمینا موسی خانی 1 , اباصلت خراسانی 2 , معصومه السادات ابطحی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات داشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
2 - دانشیار، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران
3 - استادیار، عضو هئیت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات داشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نیازآموزشی, نیازسنجی آموزشی, دیکوم Dacum, استاندارد مهارت Standard Skill , طراحی دوره آموزشی, گروههاي کانوني,
ملخص المقالة :
شناسایی نیازهای آموزشی جامعه پزشکی و جلب مشارکت آنان باعث افزایش کارایی و ارتقای سطح کیفی دانش پزشکی خواهد شد. این مطالعه جهت تعیین نیازهای آموزشی پزشکان مرتبط با فرآیند انتقال خون صورت پذیرفت. جامعه آماری در این مطالعه پزشکان خبره شاغل در بیمارستانهای سراسر کشور میباشد و نمونهگیری این جامعه آماری بر اساس ترکیب روش طبقهبندی، ملاکمدار و تصادفی میباشد.
ابزار کار پژوهش حاضر یک پرسشنامه محقق ساخته که تلفیقی از دو روش استاندارد مهارت و دیکوم میباشد. از بین پزشکان منتخب از سوی بیمارستانها پس از مصاحبه، یک گروه به صورت هدفمند انتخاب گردید. برای پزشکان منتخب در سازمان انتقال خون جلسات آموزشی جهت تکمیل ابزار کار گذاشته شد. با استفاده از این ابزار کار عنوان وظایف کلی (Duty)، وظایف فرعی (Task) و اولویتبندی وظایف فرعی مشخص گردید. سپس دانش، مهارت و نگرشهای مورد نیاز در زمینه شایستگیها، محتوای آموزشی و اهداف رفتاری مشخص شد. در نهایت دورههای آموزشی مرتبط با وظایف و فعالیتها مشخص شد. این اطلاعات با سایت o*net مطابقت داده شد. پس از جمعبندی جهت اعتباریابی توسط گروههای کانونی که شامل پزشکان خبره منتخب و متخصصان انتقال خون، جلسهای برگزار گردید. پس از بررسی و بازبینی و اصلاح اطلاعات بدست آمده، در نهایت در کمیته ارزیابی متشکل از افراد کلیدی سازمان نقد و بررسی و تائید نهائی صورت گرفت. نتایج بهدست آمده شامل 8 وظیفه اصلی و 52 وظیفه فرعی مشخص گردید، همچنین اولویتبندی وظایف فرعی، سطوح و حیطه شایستگی برای هر وظیفه مشخص گردید و در نهایت 10عنوان دوره آموزشی جهت طراحی دورههای آموزشی استخراج گردید.