بررسی اعتبار، ساختار عاملی، و روایی ملاکی مقیاس مقبولنمایی اجتماعی مارلو ـ کران
الموضوعات : psychology
علی رضا عظیم پور
1
,
طیبه رحیمی پردنجانی
2
1 - دانشگاه سلمان فارسی، کازرون
2 - دانشگاه بجنورد، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
الکلمات المفتاحية: پرسشنامههای خودگزارشدهی, خودفریبی, مقبولنمایی اجتماعی, مقیاس مقبولنمایی اجتماعی مارلو ـ کران, مدیریت برداشت,
ملخص المقالة :
در پرسشنامههای خودگزارشدهی، تورش مقبولنمایی اجتماعی مشاهده میشود. از اینرو سنجش مقبولنمایی اجتماعی و مهار آن، روشی رایج برای بهبود یافتههای مبتنی بر این پرسشنامههاست. یکی از معمولترین ابزارهای اندازهگیری این تورش، فرم 13 گویهای مقیاس مقبولنمایی اجتماعی مارلو و کران (MCSDS؛ رینولدز، 1982) است که نسخة فارسی آن دارای اعتبار مطلوبی نیست. در این پژوهش با استفاده از دادههای پژوهشهای قبل بر دانشجویان شامل 1439 نفر و دادههای طولی پژوهشی دیگر شامل 90 دانشجو، این ابزار مورد اعتباریابی مجدد واقع شد. تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، همبستگی گویهها با نمرة کل، ضریب دشواری، شاخص تشخیص، و همچنین بررسی اعتبار به روش همسانی درونی و بررسی روایی ملاکی به شکل مقایسة پرسشنامههای گمنام و با نام، همگی بر نمونة اول انجام گردید، و بررسی اعتبار به روش بازآزمایی بر دادههای مطالعة طولی صورت گرفت. تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که این آزمون دارای سه عامل است و تحلیل عامل تأییدی نیز آن را تأیید کرد. با این حال بررسی محتوای گویههای عوامل اول و دوم و ابهام در نامگذاری، بهعلاوة روایی ملاکی، همسانی درونی، و پایایی عوامل، و همچنین شاخص تشخیص گویهها، اعتبار و روایی عامل اول و سوم را زیر سؤال برد. بهنظر میرسد عوامل اول و سوم چیزی دیگر به جز مقبولنمایی اجتماعی را میسنجند. با حذف عامل اول و سوم، 7 گویه باقی ماند که برای سنجش و مهار مقبولنمایی اجتماعی در تحقیقاتی که از پرسشنامههای خودگزارشدهی استفاده میکنند مناسب است.