بررسی عوامل موثر بر رضایت منتیها از جلسات منتورینگ؛ نادیدهانگاری نقش خود
الموضوعات :
حامد حسینی ضرابی
1
,
مرتضی رضائیزاده
2
,
علی محمد رازقی
3
1 - استادیار گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکترای رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: منتورینگ, ارزیابی اثربخشی, منتور, مسئولیت پذیری,
ملخص المقالة :
ارزیابی اثربخشی منتورینگ در سازمانها به عنوان یک روش نیمه رسمی، شخصیسازی شده و گران قیمت همواره به عنوان یک چالش مطرح است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی معیارها و عوامل موثر بر موفقیت جلسات منتورینگ سازمانی است. به همین منظور با مدیرانی که تجربه حضور در جلسات منتورینگ به عنوان منتی داشتهاند مصاحبه شد. این مدیران از طریق نمونهگیری هدفمند گلولهبرفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمهساختارمند و پدیدارشناسانه بود. برای مقبولیت و اعتبار پژوهش حاضر از روش خودبازبینی محققان و روش توافق درونموضوعی استفاده شد. پس از پیادهسازی مصاحبهها، با روش تحلیل مضمون، کدگذاری صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش، هشت معیار شامل: تجربه حرفهای منتور، تسلط موضوعی و تخصصی منتور، پرسشگری موثر، همدل بودن منتور، توجه به ویژگیهای منتی، شفافیت در ارتباط بین منتور و منتی، قابل اعتماد بودن منتور، و کاربردی بودن راهکارهای منتور به عنوان عوامل موثر بر موفقیت منتورینگ سازمانی شناسایی و مورد بحث قرار گرفتند. از این معیارها میتوان برای ارزیابی و ارتقای اثربخشی جلسات منتورینگ استفاده کرد. اما نکته مهم در این میان این بود که همه این عوامل مربوط به منتورها بودند و منتیها هیچ عاملی مرتبط با خود برای اثربخشی فرایند منتورینگ در نظر نگرفتند.