عوامل مؤثر بر ادراک معنوی گردشگران در ایران
الموضوعات : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
1 - دانشآموخته دکتری گردشگری، گروه گردشگری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی معنوی, معنویت, گردشگری, ادراک معنوی, فراترکیب,
ملخص المقالة :
ادراک معنوی به عنوان راهی برای درک و تفسیر کلیه امور غیرمادی مرتبط با روح انسان تعریف شده است و گردشگری بستری مناسب جهت کسب این تجربه است. به طوری که ادراک معنوی نقش مهمی در سلامت گردشگر و بازاریابی گردشگری دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ادراک معنوی گردشگران انجام گرفته است. بدین منظور، ابتدا عوامل مؤثر بر ادراک معنوی گردشگر، به روش فراترکیب، با مطالعه سازمانیافته پژوهشهای پیشین، به دست آمد و سپس به منظور اطمینان محقق از جامع بودن عوامل و تناسب یافتهها با فرهنگ ایران، از نظر خبرگان به روش دلفی بهره گرفته شد. نمونهگیری از خبرگان به روش گلولهبرفی بود و تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. مطابق با یافتههای پژوهش، عوامل مؤثر بر ادراک معنوی گردشگر در شش دسته کلی «کیفیت تعاملات»، «محیط»، «میراث تاریخی و فرهنگی مقصد»، «پیشفرضهای گردشگر»، «سفر کمتر تشریفاتی» و «پرورش هوش معنوی گردشگر» و 46 مؤلفه طبقهبندی شدند. بنابراین بازاریابان معنوی میتوانند با تمرکز بر عوامل فوق و تقویتشان، اقدامات بازاریابی خود را برنامهریزی نمایند. همچنین با توجه به فقر نظری در خصوص بازاریابی معنوی در گردشگری و چگونگی پیادهسازی آن، نتایج پژوهش حاضر با شناسایی جامع عوامل مؤثر بر ادراک معنوی گردشگر، دستهبندی و تفسیر یکپارچه و جدید از آنها، راه را برای بازاریابان معنوی و تحقیقات بیشتر هموار نمود.