شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر خودتوسعه ای رهبری مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران
الموضوعات : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based Firms
مهدی صحرائی بیرانوند
1
,
راحله پیری نرگسه
2
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: خودتوسعهای رهبری, شرکت دانشبنیان, مدیران دانشبنیان, شهر تهران.,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر خودتوسعهای رهبری مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوردی دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است. مشارکتکنندگان بخش کیفی خبرگان، نخبگان و متخصصان در زمینه موضوع مورد پژوهش بودند که به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 15 نفر انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی را مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران تشکیل دادند که تعداد آنها در سال 1401 برابر1716 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران 314 نفر انتخاب شدند و در نهایت 216 پرسشنامه جمعآوری شد. دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و دادههای کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی دادههای کیفی از چهار معیار ارائهشده استفاده شد و جهت بررسی روایی و پایایی بخش کمی پژوهش نیز از روایی صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برای پرسشنامه پژوهش 78/0، بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری سه مرحلهای و در بخش کمی از آمار توصیفی (میانگین، انحرافمعیار، میانه و کمترین و بیشترین) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی یا تحلیل عاملی مرتبه اول بهوسیله نرمافزارهای SPSS-23 و Amos 24.0 استفاده شد. طبق یافتههای بخش کیفی عوامل مؤثر بر خودتوسعهای رهبری شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی هستند که هر کدام شامل مواردی میشوند. همچنین طبق یافتههای بخش کمی تمام عوامل شناساییشده، مورد تأیید قرار گرفتند.