تحلیل شبکه زیستبوم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران
الموضوعات :حجت اله نیکی ملکی 1 , سمیه لبافی 2 , فاطمه میربها 3
1 - دانشگاه تهران
2 - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
3 -
الکلمات المفتاحية: اکوسیستم, اکوسیستم کسبوکار, محتوای آنلاین, تحلیل شبکه اجتماعی, زنجیره ارزش, صنعت رسانه,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اکوسیستم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. ضرورت: اکوسیستم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اجزای آن است. درک اکوسیستم میتواند به مدیران کمک کند تا تصمیمات استراتژیک را بهبود بخشیده و مرزهای صنایع خود را تغییر دهند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل شبکه بهدست آمده در این پژوهش نشان میدهد پلتفرمهای VOD، شرکتها و افراد تولیدکننده محتوا، و شرکتهای تبلیغاتی از کنشگران اصلی و رهبران اکوسیستم محتوای ویدئویی آنلاین در ایران هستند. همچنین پلتفرمهای VOD با داشتن مرکزیت میانی بالاتر نسبت به بقیه در مرکز اکوسیستم قرار گرفته و تسهیل کننده ارتباطات بین سایر اجزا هستند. نتیجهگیری: در تحلیل چرخه عمر اکوسیستم میتوان اینطور نتیجه گرفت که اکوسیستم تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران مرحله تولد خود را پشت سر گذاشته، ارتباطات حول زنجیره ارزش شکل گرفته و ارزش اصلی به مخاطب ارائه میشود. پژوهش پیشِ رو از این جهت که صنعت تولید و توزیع محتوای آنلاین را از نگاه اکوسیستمی و زنجیره ارزش تحلیل کرده دارای نوآوری است. این تحلیل در حوزه رسانه برای نخستینبار انجام شده است.