شناسایی عوامل مؤثر در الگوی کارآفرینی جهادی استان های شمالی کشور
الموضوعات : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based Firmsقاسم سوخته سرائی 1 , هادی ثنائی پور 2 , محمدباقر گرجی 3 , عبدالغنی رستگار 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاداسلامی، علی آبادکتول، ایران،
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبدگاووس، گنبدکاووس، ایران
3 - گروه کارآفرینی، واحدعلی آبادکتول، دانشگاه آزاداسلامی، علی آبادکتول، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبدگاووس، گنبدکاووس، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی کارآفرینی جهادی, کارآفرینی اجتماعی, روحيه كارآفرينى , خلق ارزش, فرهنگ کار جهادی, روش داده بنیاد,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثردر الگوی کارآفرینی جهادی استان های شمالی کشور می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهاى کیفی میباشد که در آن با استفاده از روشهای پژوهشی با تمركز بر مصاحبه عميق و نيمه ساختاريافته، الگوی کارآفرینی جهادی در استان های شمالی کشور طراحی شده است. بدین منظور مراحل متعددی طی شده است. در مرحله اوّل با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و همچنین با استفاده از روش داده بنیاد، مصاحبه عميق و نيمه ساختاريافته و نظرخواهی از خبرگان منتخب به استخراج مفاهیم پرداخته شد. در این پژوهش، 20 نفر از افراد صاحبنظر بخش صنعت در حوزۀ کارآفرینی جهادی و افرادی که تجربه کارآفرینی جهادی و پژوهش را داشته اند، مشارکت داشتند. لازم به ذکراست که با 16 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد و داده جدیدی به داده های قبلی اضافه نشد اما فرآیندانجام مصاحبه ها تا 20 مصاحبه ادامه یافت. شناسایی مؤلفه های پژوهش به روش داده بنیاد یعنی کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. در بخش کیفی، تیم تصميم گير شامل اساتید و خبرگان، مطلعین کلیدی، کارآفرینان جهادی دربخش صنعت شناسایی شده در استان های شمالی کشور و کارشناسان این موضوع در نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد بود. شناسایی افراد نیز به روش هدفمند صورت گرفت. نتیجه این گام، شناسایی و مؤلفه ها و ابعاد اصلی و فرعی طراحی الگوی کارآفرینی جهادی در استان های شمالی کشور بود و در مجموع این موارد به شناسایی 139 کدباز؛ 39 کد محوری و 10 کد گزینشی منجر شد.