شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده
الموضوعات : ICT
مهران احتشامی
1
,
محمدحسن چراغعلی
2
,
بیتا تبریزیان
3
,
مریم تیموریان سفیده خوان
4
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
4 - گروه آمار ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی تحول دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جادهای, عوامل موثر , اینترنت اشیا, تحلیلگری داده,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی نیز نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی نیز از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. در نهایت 40 شاخص در قالب 8 عامل استخراج شد و با استفاده از تحلیل عاملی، رتبهبندی شاخصها و عوامل اثرگذار انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی دارای بالاترین رتبه بوده و زیرساختهای نرمافزاری، زیرساختهای سختافزاری، اقتصادی، عوامل بیرونی، قانونی، فرهنگی و ضریب نفوذ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود سازمانها برنامه توانمندسازی نیروی انسانی خود را در راستای استفاده از فناوری و ابزار دیجیتال مورد نیاز لحاظ نمایند.