کارکرد آموزش و جنسیت در خانواده
الموضوعات :کبری رحیمی 1 , سعدالله رحیمی 2 , محمد دیانتی 3
1 - دانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: آموزش, جنس جنسیت, خانواده,
ملخص المقالة :
ارزیابی درست و دقیق یک اندیشه مشروط به تبارشناختی، یعنی بررسی ریشههای فلسفی، اجتماعی و تاریخی آن اندیشه است. توجه به تولید دانش و توانمندسازی و پایبندی به تداوم توسعه ارزشها و بینشها امروز بیشتر به تأثیر کارکرد خانواده پیوند دارد. سامانه نظام خانواده بر تعدیل هویت و ارتقا شخصیت انسان و تربیت افراد بر مبنای یک نظام تعلیم و تربیت شایسته استوار است. واکنش عقلانی در رشد مرحله مسئولیتپذیری و اخلاق محوری در نظام قانونگذاری و نیز، آموزش و پژوهش علمی مستند و بروز دارای اهمیت است. بررسیها نشان میدهد رویکرد برابر آموزش در حوزه جنسیت؛ ناامیدی، کجاندیشی، کجسلیقگی را نمیپذیرد و برنامههای مدون، آموزش و هماهنگی را برای زدودن دغدغه نگاه جنسیتی در خانواده و جامعه پایدار میسازد. آموزش، نابرابریها را به چالش میکشد یا تداوم میبخشد، اصلی است بسیار مهم که نیازمند ترسیم یک نظم کارآمد در اجراست. اصل منظم بودن و هماهنگی مرحلههای تعلیم و تربیت به یکدیگر و هماهنگی تربیت جسمی و روانی نیز از نکتههای مهم وحدت آموزش و پایداری خانواده است. یافتهها نشان میدهد هماهنگی در راستای شکوفایی ویژگیهای جنسیتی و بهرهمندی از مواهب تفاوتهای جنسیتی در فرصتها و زمینههای لازم، همواره برابر نیست. نتیجه کارآمدی پژوهش، ایجاد بسترهایی است که موضوع آموزش جنسيت را در فراهم نمودن فرصتهای برابر و امکان انتخاب درست بر پایه تفاوتهای جنسیتی ذاتی قرار میدهد.