بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج
الموضوعات : علوم زیست محیطی
1 - دانشگاه علمی وکاربردی یاسوج
الکلمات المفتاحية: سرسختی روانشناختی, خودکنترلی, معلمان ابتدایی, شخصیت,
ملخص المقالة :
متغیرهاي سرسختی روانشناختی، خودکنترلی ازجمله موضوعاتی است که همواره موردتوجه بسیاري از روانپزشکان و روانشناسان بوده است. هدف: در تحقیق جاري رابطه ساده و چندگانه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی موردبررسی قرار گرفت. روش: معلمان ابتدایی شهر یاسوج جامعه آماري این پژوهش را تشکیل دادهاند که از بین آنها (93 نفر 50 زن و 43 مرد) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با کمک مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی، نجاریان، و مهرابی زاده هنرمند (1377) مقیاس تانجی (2004) جمعآوری گردید. نتیجهگیری یافتهها نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی معلمان ابتدایی زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی همبستگی چندگانه معنیداری دارند و از بین دو متغیر پیشبین فقط متغیر سرسختی روانشناختی بهطور معنیداری واریانس خودکنترلی را تبیین و پیشبینی کرد.