ساخت و هنجاريابی آزمون رايانهای حافظهی کاری کودکان
الموضوعات : روانشناسیعلی اکبر شریفی 1 , حسین زارع 2
1 - گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: هنجاريابی, آزمون حافظه کاری کودکان, روايی, اعتبار,
ملخص المقالة :
در مورد حافظه کاري در كودكان به دليل چالشهاي اساسي در ارزيابي آن، ابزارهاي اندکي وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاريابي آزمون رايانهاي حافظه کاري براي کودکان انجام شد. روش اين پژوهش، توصيفي و از نوع آزمونسازي است از ميان دانشآموزان پايههاي اول تا ششم ابتدايي شهرکرد، ۳۲۴ دانشآموز با روش نمونهگيري خوشهاي چندمرحلهاي انتخاب شد و با برنامه سنجش حافظه کاري کودکان مورد سنجش قرار گرفتند. نتايج تحليل عامل اکتشافي به روش تحليل مؤلفههاي اصلي و چرخش واريمکس نشان داد که 9 خردهمقياس 54 /86 درصد از واريانس دادهها را تبيين ميکنند. عامل اول، دوم، سوم و چهارم به ترتيب 42/29، 78/19، 86/18 و 49/18 درصد از واريانس را تبيين كردند. همچنین ضريب اعتبار بازآزمايي 814/0 براي كل آزمون بهدست آمد و همبستگي بين مجموعه آزمون حافظه فعال براي کودکان )حافبک) و برنامه سنجش حافظه کاري کودکان در دامنه 513/0 تا 791/0 بود در مجموع یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه رايانهاي سنجش حافظه کاري کودکان، ويژگيهاي روانسنجي رضايتبخشي در جامعه کودکان ايراني دارد و ميتوان از آن در سنجش حافظه کاري كودكان استفاده کرد.