طراحی مدل مفهومی رفتار مصرفکننده مبتنی بر علوم اسلامی، رفتاری و شناختی با استفاده از روش فراترکیب
الموضوعات :مهسا سلسبیل 1 , عطاالله رفیعی آتانی 2 , علی بنيادی نائينی 3
1 -
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه علم و صنعت
الکلمات المفتاحية: رفتار مصرفکننده, مدلسازی مفهومی, علوم اسلامی, اقتصاد رفتاری, علوم شناختی,
ملخص المقالة :
رفتار مصرفکننده یک مبحث نو و بسیار پراهمیت است. مدلهای فعلی طراحی تصمیمگیری مصرفکننده، مبتنی بر الگوی عقلانیت ابزاری یا ترجیحات شخصی می باشند این در حالی است که انسان عقلانی، انسان غیرواقعی است و نمیتوان برای تحلیل دنیال واقعی از آن استفاده کرد. علوم رفتاری و شناختی دارای مباحث نو راجع به رفتار و کنش مصرف کننده هستند که مدلهایی را در این راستا توسعه داده اند. علوم اسلامی هم با توجه به نگاه عمیق نسبت به انسان مصرفکننده دارای نظریاتی در زمینه رفتار انسان مصرفکننده است. در واقع باید گفت که حجم اطلاعات موجود در مورد رفتار مصرفکننده بسیار زیاد است و یک نظاممند سازی علمی و روشمند میتواند کمک زیادی به جامعه علمی پژوهشگران بکند. لذا در این پژوهش، پژوهشگر با بهرهگیری از علوم اسلامی، رفتاری و شناختی در کنار یکدیگر به طراحی و مدلسازی مفهومی رفتار مصرفکننده (فارغ از دین و مذهب او) پرداخته است و مدلی را با بهرهگیری از روش فراترکیب ایجاد کرده است. نتایج پژوهش شامل دو مقوله و 7 تم اصلی رفتار مصرفکننده است، محیط موثر و غیر ارادی رفتار انسان به صورت کامل مدل شده است و فرآیند شناختی انواع رفتار مصرفکننده شامل رفتار آگاهانه، غیرآگاهانه و آنی طراحی شده است.