چگونگی توسعه چارچوب صلاحیتهای ملی (مورد مطالعه: چارچوب صلاحیتهای ملی در هلند )
الموضوعات : مفاهیم نوین اثرگذار بر یادگیری بزرگسالانمحمد خادمی 1 , زهرا معارف وند 2 , کاظم فتح تبار 3
1 - عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات علم و فناوری
2 -
3 - پژوهشگاه مطالعات علم و فناوری
الکلمات المفتاحية: توسعه, چارچوب, صلاحیت, ملی, هلند,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر یکی از مسائلی که مورد توجه سیاست گذران آموزشی و نظام اشتغال قرار گرفته است، تدوین چارچوب صلاحیتهای ملی (NQFs) و توسعه و تصویب آن در مراجع ذی صلاح می باشد. در حقیقت چارچوب صلاحیتهای ملی که یک نوع سند رسمی و قانونی به شمار می رود، مشخص می کند که دارندگان صلاحیتهای آموزشی باید از چه دانش، مهارت و نگرش هایی در سطوح مختلف برخوردار باشند و ارتباط عمودی و افقی این صلاحیتها چه می باشد. چارچوب صلاحیتهای ملی با نگاه جامع به انواع آموزش به دنبال بکارگیری نیروی انسانی بر مبنای استعداد و شایستگی هایی است که افراد با طی آموزش های لازم (رسمی و غیر رسمی) کسب می کنند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی چگونگی توسعه چارچوب صلاحیتهای ملی در کشور هلند به عنوان یک کشور پیشرو در این امر انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف بنیادی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، به روش مطالعات کتابخانهای انجام گردید. در این پژوهش جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق، با روش تمام شماری به بررسی اسناد منتشر شده و منابع موجود در رابطه با چارچوب صلاحیتهای ملی کشور هلند پرداخته شد. اطلاعات گردآوری شده از بررسي اسناد و مدارک به تفکیک عناصر و ارکان چارچوب صلاحیتهای ملی (توسعه و کاربست چارچوب، سطوح و صلاحیتها، توصیفگرهای سطوح، حجم و اعتبار، سیستم تضمین کیفیت، نظام آموزش فنی و حرفهای، ذینفعان و نهادهای درگیر در توسعه و اجرای چارچوب صلاحیتهای ملی هلند) دستهبندی و ارائه گردید.