بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری
الموضوعات : جنرال لواء
                                                    
                                                             سید احمد محمدی حسینی
                                                        
                                                            1
                                                            
                                                                
                                                                    
                                                                
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                        علیاکبر  امینبیدختی
                                                        
                                                            2
                                                        
                                                    
    ,                                                    
                                                        لاله  جمشیدی
                                                        
                                                            3
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
                                               
                                               2 -     دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
                                               
                                               3 -     دانشگاه سمنان
                                               
                                       
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
چکیده نوآوری به سازمان ها کمک می کند تا در بازارهای پویا به مقابله با تلاطم محیط خارجی بپردازند و به اهداف بلند مدت دست یابند. یکی از اصلی ترین آغازگران نوآوری، یادگیری است. هدف اصلی از پژوهش حاضر عبارت است از بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری و این که مؤلفه های یادگیری می تواند نقش مؤثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد. براین اساس، جامعه آماری این پژوهش را کلیه سرپرستان و کارکنان شرکت تولیدی و صنعتی آب بند مازندران تشکیل می دهند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. در این پژوهش از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شده که این پرسشنامه ها میان 220 نفر از سرپرستان و کارکنان شرکت آب بند مازندران توزیع شد. روایی محتوایی دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عامل تأئیدی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآوری دارد و می تواند نقش مؤثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد.