تبیین استراتژی های موقعیتیابی بنگاههای اقتصادی
الموضوعات :
                                                    
                                                             محمد رضا  حمیدی زاده
                                                        
                                                            1
                                                            
                                                                
                                                                    
                                                                
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                        فرید  ترهنده
                                                        
                                                            2
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     دانشگاه شهید بهشتی
                                               
                                               2 -     دانشگاه شهید بهشتی
                                               
                                       
الکلمات المفتاحية: موقعیت یابی رهبری هزینه استراتژی تمایز استراتژی تمرکز,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق شناخت و تبیین استراتژی های موقعیت بنگاه ها و نیز ارایه ی مدل ارزیابی موقعیت یابی استراتژیک بنگاه های اقتصادی است.این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است که مدلی دو بعدی را در ابعاد استراتژی عمومی و موقعیتیابی طراحی و ارزیابی می کند. نمونه تحقیق 67 نفری از جامعه آماری 130 نفر از کارکنان و فروشندگان شرکت پارت برق ایرانیان انتخاب گردید و در نهایت 56 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردید. پرسشنامه میان افراد آگاه از مسایل درون و بیرونی سازمان توزیع گردید. در نهایت فرضیه اصلی تحقیق یعنی وجود رابطه ی معنادار میان مدل استراتژی های عمومی پورتر با مدل موقعیت یابی استراتژیک و فرضیات فرعی شامل رابطه ی معنادار میان رهبری هزینه با موقعیت یابی استراتژیک محصول و بنگاه ، رابطه ی معنادار میان رهبری تمایز و موقعیت یابی استراتژیک محصول و بنگاه ، رابطه ی معنادار میان تمرکز و موقعیت یابی استراتژیک محصول و بنگاه ، مورد تایید قرار گرفتند .