طراحی مدل بهینه ارزشی بازاریابی به منظور ترویج و بهبود فروش داروهای گیاهی: یک تحقیق کیفی
الموضوعات : اخلاق اجتماعی و مدل سازی رفتاریذکیه عاشوری 1 , سید محمود شبگو منصف 2 , کامبیز شاهرودی 3 , علی قلی پور سلیمانی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش, مدل بهینه ارزشی, بازاریابی, بهبود فروش,
ملخص المقالة :
این مقاله با هدف طراحی مدل بازاریابی به منظور ترویج و بهبود فروش داروهای گیاهی به رشته تحریر درآمده است. نمونه ها با شیوه هدفمند انتخاب شدند و محقق با 12 نفر از خبرگان و شرکت های توزیع کننده داروهای گیاهی، پزشکان و داروسازان مصاحبه کرده و به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق و با توجه به جمع آوری داده ها در فرایند اکتشافی، از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و مقوله ها که اجزای مختلف مدل را تشکیل می دادند در 6 طبقه دسته بندی شدند. نتایج کدگذاری باز نشان می دهد که در مجموع 206 کد باز استخراج شد و در بخش کدگذاری محوری،121 کد اولیه در قالب 26 مقوله جاگذاری شد و بدین ترتیب مدل مفهومی تحقیق شکل گرفت. نخستین اجزا مدل ارائه شده، شامل ارتقاء سلامت جامعه، پتانسیل بالقوه تولید و عرضه گیاهان داروئی، سبک زندگی و نگرش، اهمیت و جایگاه داروی گیاهی می باشد که عوامل علی را تشکیل می دهند. شرایط علی زمینه ساز ظهور جز بعدی یعنی بازاریابی دارویی و ارتباطات یکپارچه هستند که مقوله های اصلی مدل می باشند.